Basis rechten
Basisrechten krachtens Richtlijn (EU) 2015/2302
- Voordat hij de pakketreisovereenkomst
sluit, zal de reiziger alle essentiële informatie over de pakketreis ontvangen.
- De aansprakelijkheid voor de goede
uitvoering van alle reisdiensten die in de overeenkomst zijn opgenomen, berust
altijd bij ten minste één handelaar.
- De reiziger krijgt een noodtelefoonnummer
of gegevens inzake een contactpunt via welk hij contact kan opnemen met de
organisator of de reisagent.
- De reiziger kan de pakketreis, met inachtneming van een redelijke termijn en eventueel tegen de betaling van extra kosten, aan een andere persoon overdragen.
- De prijs van de pakketreis kan alleen
worden verhoogd indien specifieke kosten toenemen (bijvoorbeeld
brandstofprijzen), indien zulks uitdrukkelijk in de overeenkomst is opgenomen,
en in elk geval niet later dan 20 dagen vóór het begin van de pakketreis.
Indien de prijsverhoging hoger is dan 8 % van de prijs van de pakketreis kan de
reiziger de overeenkomst beëindigen. Indien de organisator zich het recht op
een prijsverhoging voorbehoudt, heeft de reiziger recht op een prijsverlaging
wanneer de relevante kosten zouden afnemen.
- Ingeval een van de essentiële elementen
van de pakketreis, met uitzondering van de prijs, aanzienlijk wordt gewijzigd,
kan de reiziger de overeenkomst zonder betaling van een beëindigingsvergoeding
beëindigen en krijgt hij een volledige terugbetaling. Indien de handelaar die
voor de pakketreis verantwoordelijk is, de pakketreis vóór het begin van de
pakketreis annuleert, heeft de reiziger recht op terugbetaling en, indien
passend, op een schadevergoeding.
- De reiziger kan de overeenkomst in
uitzonderlijke omstandigheden zonder betaling van een beëindigingsvergoeding
vóór het begin van de pakketreis beëindigen, bijvoorbeeld wanneer er op de
plaats van bestemming ernstige veiligheidsproblemen zijn die waarschijnlijk
gevolgen zullen hebben voor de pakketreis.
- Daarnaast kan de reiziger de overeenkomst
te allen tijde vóór het begin van de pakketreis beëindigen tegen betaling van
een passende en gerechtvaardigde beëindigingsvergoeding.
- Indien na het begin van de pakketreis
aanzienlijke elementen van de pakketreis niet zoals afgesproken kunnen worden
geleverd, moet een geschikt alternatief arrangement aan de reiziger worden
aangeboden, zonder extra kosten. Indien de diensten niet worden uitgevoerd
volgens de overeenkomst en dit aanzienlijke gevolgen heeft voor de uitvoering
van de pakketreis en de organisator dit probleem niet heeft verholpen, kan de
reiziger de pakketreisovereenkomst zonder betaling van een
beëindigingsvergoeding beëindigen.
- In geval van reisdiensten die niet
uitgevoerd zijn of niet goed uitgevoerd zijn heeft de reiziger ook recht op een
prijsverlaging en/of schadevergoeding.
- De organisator is verplicht reizigers die
in moeilijkheden verkeren, bijstand te verlenen.
- Indien de insolventie van de organisator
of, indien van toepassing, de doorverkoper na het begin van de pakketreis
intreedt en het vervoer in de pakketreis inbegrepen is, wordt er voor
repatriëring van de reiziger gezorgd.
- Voor de door NAUPAR bemiddelde schepen hebben zich van bescherming bij insolventie voorzien bij de UMG Assuradeuren BV. Deze zekerheidsstelling, de HISWA Boekingsgarantie is door de UMG Assuradeuren BV verzekerd bij de 100% Europeesche Verzekeringen, een handelsnaam van A.S.R. Nederland NV te Utrecht, onder financieel toezicht van de AFM onder nr. 12000478. Wanneer diensten door de insolventie van de in de overeenkomst vermelde scheepsexploitant niet worden verleend, kunnen reizigers met deze entiteit of, in voorkomend geval, de bevoegde autoriteit contact opnemen met de Autoriteit Consument en Markt (ACM), Postbus 16326, 2500 BH Den Haag, Telefoon: 070-7222000 of ConsuWijzer, Postbus 16326, 2500 BH Den Haag, Telefoon: 088-0707070.
Richtlijn (EU) 2015/2302, als omgezet in het nationale recht middels titel 7a van Boek 7 Burgerlijk Wetboek (https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2017-07-01#Boek7_Titeldeel7A).